Kurser

Erityispedagogiikka perusopinnot (25 op) JY 2025, 25 sp


Tidpunkt
3.2.2025 - 31.12.2025

Pris
495.00 €

Anmälan


Kursinformation

Ämne
Specialpedagogik
Utrymme
Vaasa
Sista anmälningsdatum
3.2.2025
Innehåll

Perusopinnoissa perehdyt yksilön kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuuteen sekä tieteenalan keskeisiin käsitteisiin, sisältöihin ja toimintaympäristöihin.

Osaamistavoitteet

 - Erityispedagogiikan perusopinnot suoritettuaan opiskelija

 - Osaa kuvata ja määritellä erityispedagogiikkaa tieteenalana ja toimintana

 - Tunnistaa yksilöllisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita

 - Ymmärtää osallisuuden ja inklusiivisen pedagogiikan keskeisiä lähtökohtia ja rakentumista

 - Tunnistaa ja käyttää erityispedagogisen tiedon lähteitä

Sisällön kuvaus

 - Keskeiset erityispedagogiikan käsitteet, sisällöt ja toimintaympäristöt

 - Yksilöllisyys kehityksessä ja oppimisessa

 - Arvioinnin ja tuen periaatteet

Rakenne

ERIP101: Erityispedagogiikan perusteet, 5 op

ERIP102: Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt ja yhteistyöverkostot, 5 op 

ERIP103: Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus, 5 op

ERIP104: Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen, 5 op 

ERIP105: Oppimisen tukeminen, 5 op

Opintojaksot 

ERIP101: Erityispedagogiikan perusteet, 5 op

Arviointi         Yleinen asteikko, 0-5 

Laajuus           5 op 

Opintojakso tarjoaa johdatuksen erityispedagogiikkaan tieteenalana ja osana kasvatuksen ja opetuksen toimintaympäristöjä.                   

Osaamistavoitteet 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

 - tuntee erityispedagogiikan historialliset ja teoreettiset kehityslinjat  

 - osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja tunnistaa alan lähitieteet  

 - tunnistaa erityispedagogiikan kansainvälisiä ja kansallisia suuntauksia  

 - tuntee erityispedagogiikan tutkimustoiminnan painotuksia  

 - tunnistaa erityispedagogiikan alan keskeiset tiedonlähteet 

Sisällön kuvaus 

erityispedagogiikan teoriaperusta ja lähitieteet, erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historia, erityispedagogiikan alan suuntaukset, inklusiivinen opetus, erityispedagogiikan tutkimussuuntaukset 

Oppimateriaali

  1. Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H., & Vehmas, S. (2015). Erityispedagogiikan perusteet. (3. uudistettu painos).  PS-kustannus.
  2. Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa. 


ERIP102: Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt ja yhteistyöverkostot, 5 op 

Arviointi         Yleinen asteikko, 0-5 

Laajuus           5 op 

Opintojaksolla hahmotat erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä ja yhteistyöverkostoja vierailukäyntien avulla sekä tutustut tukijärjestelmiin ja lainsäädäntöön. 

Osaamistavoitteet 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

 - kuvailla erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä  

 - jäsentää erityiskasvatuksen yhteistyöverkostoja, monialaisen ja perhelähtöisen työskentelyn perusteita  

 - tunnistaa tukijärjestelmät lapsuudesta aikuisuuteen  

 - soveltaa keskeistä tukijärjestelmiin liittyvää lainsäädäntöä. 

Sisällön kuvaus 

erityiskasvatuksen toimintaympäristöt, tukijärjestelmät, lainsäädäntö, yhteistyöverkostot 

Oppimateriaali 

1.    Jahnukainen, M., & Harrikari, T. (toim.). (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino. Myös E-kirjana. Soveltuvin osin.

2.    Määttä, P., & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi: kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.   

TAI   

       Pihlaja, P., & Viitala, R. (2022). Varhaiserityiskasvatus. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.  

3.    Finlex-verkkosivut (http://www.finlex.fi)  

4.    Vapaavalintaiset artikkelit (3 kpl) 


ERIP103: Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus, 5 op

Arviointi         0-5 

Laajuus         5 op 

Mitä vammaisuudella ja moninaisuudella tarkoitetaan? Miten osallisuutta edistetään? Opintojaksolla pohdit kysymyksiä inklusiivisen pedagogiikannäkökulmasta.

Osaamistavoitteet 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:  

 - vertailla vammaisuuden eri määritelmiä ja teoreettisia näkökulmia  

 - tunnistaa ja tarkastella vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä kulttuurisia ja henkilökohtaisia asenteita, arvoja ja merkityksiä  

 - jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen sekä osallisuuden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä   

 - arvioida erilaisten pedagogisten ratkaisujen ja ryhmiin liittyvien tekijöiden vaikutuksia oppijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen 

Sisällön kuvaus 

vammaisuus, moninaisuus, osallisuus, eettisyys, inklusiivinen pedagogiikka 

Oppimateriaali 

Oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa


ERIP104: Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen, 5 op

Arviointi         Yleinen asteikko, 0-5 

Laajuus           5 op 

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.      

Osaamistavoitteet 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija   

 - tuntee keskeisimpien oppimisen vaikeuksien määritelmiä, piirteitä ja syytaustoja   

 - ymmärtää arvioinnin tavoitteita ja tuntee erilaisia oppimisen vaikeuksien arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa  

Sisällön kuvaus 

Erilaiset oppimisen ja käyttäytymisen vaikeudet, tuen tarpeiden tunnistaminen ja arviointi, yksilölliset tukikeinot  

Oppimateriaali 

  1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019 tai uudempi painos). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. Soveltuvin osin. [Myös E-kirja.] Soveltuvin osin.   
  2. Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.


ERIP105: Oppimisen tukeminen, 5 op 

Arviointi         Yleinen asteikko, 0-5 

Laajuus           5 op 

Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja keinoja. Tutustut tuen malleihin ja tutkittuihin pedagogisiin tuen menetelmiin.  

Osaamistavoitteet 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija  

 - ymmärtää portaittaisten tuen mallien perustelut ja käytänteet   

 - tuntee näyttöön perustuvat tuen periaatteet ja keinot oppimisen vaikeuksissa  

 - ymmärtää kohdennetun tuen prosessin (arviointi, suunnittelu, toteutus ja tuen vaikuttavuus)

Sisällön kuvaus 

Portaittainen tuki oppimisessa, näyttöön perustuvat tuen periaatteet (mm. tukivastemalli) ja keinot (mm. eriyttäminen, yksilöllistäminen), yksilöllinen tuki, ryhmässä toteutettava tuki 

Oppimateriaali

  1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019 tai uudempi painos). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. [Myös E-kirja.] Soveltuvin osin.   
  2. Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.   

HUOM: muutokset mahdollisia.

 

Maksut

Koko kokonaisuus (25 op): 495 €

Yksittäinen jakso (5 op): 135 € 

Voit maksaa maksun kokonaisuudessa verkkomaksuna ilmoittautuessasi tai laskulla kahdessa erässä, jolloin laskut lähetetään postitse ilmoittamaasi laskutusosoitteeseen (tässä tapauksessa voit ohittaa maksun sulkemalla selaimen ilmoittautumisen jälkeen). 

 

Lisätietoja

Elvira Kurmaeva
elvira.kurmaeva@vaasankesayliopisto.fi
puh. 044 754 5780